~ There are two kinds of people - Greeks, and everyone else who wish they were Greek. ~

perjantai 15. tammikuuta 2016

Basic English - Beach - Basket Ball - Birthdays

Xylokastron maisemia tänään.


Eilen pääsin leikkimään opettajaa. Minä ja mun saksalainen kämppis Jan pidettiin englannintunti lyhytaikaisille vapaaehtoisille. Erityisesti turkkilaiset todella tarvitsi sitä, koska niiden kanssa meidän kommunikaatiokyky riippuu lähes täysin puhelimen kääntäjäsovelluksista. Tuntuu myös siltä, että oma englanti alkaa kärsiä kun joutuu puhumaan tyyliin: ME - YOU - GO - NOW... Myös universaali body language, piirrä ja arvaa, pantomiimi ja meidän huimat kaksi englannintaitoista turkkilaista on hieman auttaneet vapaaehtoisten kanssa kommunikoimisessa.

Ekalla tunnilla Jan piti yksinkertaisella enkulla esitelmän Saksasta ja sitten pelattiin peliä, jossa eri maita piti kuvailla passaavilla adjektiiveilla. Hyvin yksinkertainen idea. Oikein menneistä lauseista sai pisteitä. Tässä siis opittiin maiden nimiä, jotka on olleet vähän hakusessa (Finland siis ei olekaan Finnish eikä France ole sama kuin French!), hyödyllisiä adjektiiveja ja yksinkertaista lauseiden muodostusta. Sitten pelattiin vielä hirsipuuta ja tunti oli paketissa. 



Itse aion ehkä pitää vielä ensi viikolla tunnin ja pidän myös esitelmän Suomesta helpolla enkulla. Musta on oikeesti kivaa opettaa englantia, koska se on niin hyödyllinen taito. Matikan yhtälöitä en oo tarvinnut lukion jälkeen, mutta ilman kielitaitoa mulla olisi monet kokemukset menneet ohi. Olin kuulemma yhtenä yönä puhunut unissanikin englanniksi jotain: "It sounds really nice, but I don't know..." Siinä vaiheessa ku puhuu unissaan vieraalla kielellä niin se kieli alkaa olemaan hallussa aika hyvin etten sanoisi!

Mut ei puhuta siitä mun kreikan taidosta... Ymmärrän kyllä joitain sanoja puheen joukosta, mutta pääasiassa mulla ei ole vielä mitään hajua, että mitä kreikkalaiset puhuu. Oon leikkinyt mun päiväkodin lapsosten kanssa ja oon hoksannut, että lasten kanssa riittää ku sanoo nee ("joo") koko ajan ku ne selittää jotain. Basic Greek: sano nee ja ne luulee, että sä ymmärrät.

Sevval ja minä menettämässä toivoamme kreikan suhteen.
Sitten biitsii.


Yhtenä päivänä menin töiden jälkeen yksin rannalle istumaan. Pyysin paria kämppistä mukaan, mutta olinkin vain onnellinen ku niillä olikin jotain muuta menoa. Nimenomaan yksin oli jees istua, koska hei, tarviihan sitä vähän taukoa välillä ihmisistä, joiden kanssa viettää muuten 24/7. Kirjoittelin päiväkirjaa, siemailin frappea ja kuuntelin musiikkia ja aaltojen kohinaa ihan chillisti. Niinjoo ja lämpötila taisi olla se lähes +20. Ei huono.


Mulla ja parilla muulla oli hirvee iltahepuli yhtenä iltana, joten päätettiin lähteä pelaamaan koripalloa keskiyöllä. Pelattiin johonkin puoli yhteen asti ja tultiin takaisin kämpälle ikkunan kautta, koska oltiin unohdettu avaimet...


Päiväkodissa opettajat tajusivat, että mulla pysyy kynät aika hyvin kädessä, joten ne teki musta synttärikorttitehtailijan lapsille. Kreikassa nimipäivät on vielä suurempia juhlia kuin synttärit, joten saan vissiin askarrella enemmänkin, jos jokaisella lapsella on tärkeä päivä kaksi kertaa vuodessa ja meillä on jotain 30 lasta päiväkodissa... Ei oo mulla mennyt sittenkään koulutus (kuva-artesaani) hukkaan.



Synttärit on tänä viikonloppuna myös mun huonekaverilla, joten it is possible että meillä on huomenna isot bileet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti